14 Ekim 2020 Çarşamba

NIF reaktöründe, Harcanandan fazla Enerji Eretilmesi

 Deneysel reaktörlerde sayısız defa füzyon reaksiyonları yaratıldı. Hatta zaman zaman duyduğumuz “Garajında Güneş yarattı” haberleri de doğrudur. Fusor denen yapımı basit cihazlar ile füzyon reaksiyonları yaratılabilir. Ancak bu reaksiyonların harcanandan daha fazla enerji üretilmez. Daha fazlasını üretmenin mümkün olduğunu deneysel sonuçlar ve formüller ile biliyoruz ancak, bunu işler bir enerji üretim sistemine dönüştürmek, gerekli teknolojiyi zaman içerisinde geliştirdiğimiz için uzun sürüyor. Bu konuda en olumlu haberi 50 yıldan uzun süren araştırmalar sonucu ancak Eylül 2013’te NIF reaktöründe ilk kez harcanandan daha fazla enerji üretilmesi ile alabildik.

Net Enerji: Füzyonun kendi kendini beslemesi gerekir. Füzyon ile üretilen enerji, ateşleme durumuna getirmek için harcanan enerjiden daha fazla olmak zorundadır. Böylelikle füzyon reaksiyonları hem ateşlemenin yaratıldığı ortamı besleyen enerjiyi üretir, hem de fisyon reaksiyonlarından 3 – 4 kat fazla enerji fazlası açığa çıkar.

Kararlı Güç Üretimi (Steady-State Power): Elektrik üretimi için reaksiyonlar dinamik kararlılık halinde ya da kısa süreli hızlı atımlar halinde anlık olmalıdır. Füzyon araştırmalarının amacı, dinamik kararlılık halinde sabit ve sürekli halde enerji üretmektir.


Şu anda işler haldeki JET reaktörü ve yakın gelecekte devreye girecek ITER ve DEMO reaktörleri ile bu konuyu örneklendirelim:

• JET (1982- günümüz) 20-60 saniyelik atımlı kısa süreli füzyon mümkündür. Yüksek enerjili reaksiyonlar bir saniyeden kısa sürer.

• ITER (2019) 2019’da tamamlanacak bu deneysel reaktörde, 1.000 saniye boyunca 500 MW elektrik üretilmesi planlanmaktadır.

• DEMO (2033) Dinamik kararlılık ile füzyon reaksiyonunu sürekli hale getirmeyi amaçlayan bu projenin güç hatlarına 2040’a kadar bağlanması bekleniyor.

RİSKLERİ VE EMNİYET
Şu anda ana araştırma konuları olan D-T (Döteryum-Trityum) ve D-D (Döteryum-Döteryum) reaksiyonları yüksek miktarda nötron açığa çıkarmaktadırlar, buna nötron akımı denir. Nötron akımının yalıtılması füzyon reaktörlerindeki önemli mühendislik çalışmalarından biridir. Yalıtılan nötronlar aynı zamanda ısı üretecek ve termal dönüşüm elektrik üretiminin ana kaynağı olacaktır. Ancak yalıtan katman zaman içerisinde radyoaktifleşecek ve değiştirilmesi gerekecektir. Bunun dışında riskleri yoktur, patlamazlar, sızıntı yapmazlar ve kaza durumunda basitçe sistem gücü keserek reaksiyonu durdurulabilir. Üretilen madde(füzyon reaksiyonu sonucu oluşan elementlere atık dememiz yanlış olur çünkü) reaksiyon çeşidine göre faklılık gösterse de genellikle Helyum ve Trityum (Hidrojenin bir izotopu) gibi oldukça işe yarar elementlerdir. Trityum radyoaktif bir madde olsa da, kolaylıkla kalkanlanabilen beta ışıması yayar ve 12 yıllık yarı ömrü ile kısa süreli bir üründür. Üstelik D-T füzyon yakıtı olması, Trityumu oldukça değerli kılmaktadır.

FÜZYONDAN ELEKTRİK Üretilmesi

Dünyada Arge çalışmalarının bir çoğu teknolojik kolaylık sebebiyle yüklü parçacıklarla birlikte, yüksek enerjili nötronlar üreten, hidrojen izotopu reaksiyonları üzerinedir. Böylece Elektrik üretimi de bu yüklü parçacıklar ve nötronlar sayesinde gerçekleşir.
Termal Dönüşüm: Füzyon sırasında muazzam miktarda ısı üretilir, bununla geleneksel yöntemler ile buhar türbinleri ile elektriğe çevirebiliriz. Şimdiki Dünya’da ki elektriğin 80%i böyle buhar türbinleri kullanan santrallerde üretilir. Bu denenmiş ve uzmanlaşılmış bir alandır. Ancak ısıyı elektriğe dönüştürmenin ancak %33-50 arası bir verimliliği vardır. Direkt Dönüşüm: Hareket halindeki yüklü parçacıklardan direkt olarak elektrik üretmek anlamına gelir. Yani soğutucu bir sıvı ya da gazı ısıtarak buhar türbini yolu ile elektrik üretme aşaması yoktur ve termal dönüşümün düşük verimliliğine kıyasla 90% ve üstü verimlilik sağlar. Direkt dönüşüm sistemlerinden en verimli şekilde faydalanmak için nötron üretimi düşük olan reaksiyonlar gerekmektedir. 


Çünkü nötronlar yüksüz oldukları için barındırdıkları enerjiyi direkt dönüşümde kullanamayız. Aşağıda reaksiyon çeşitlerinde bahsedeceğimiz gibi nötron üretimi düşük olan reaksiyonlar mevcuttur ancak, enerji ihtiyaçları çok yüksek olduğu için yakın zamanda geliştirilmeleri oldukça zordur.



DÜNYA’DA YILDIZ ENERJİSİ OLUŞTURMAK.

Güneşimizin çekirdeğinde muazzam miktardaki kütleçekimsel kuvvetlerin etkisiyle; Dünya’dakinin 250 milyar katı basınç ve 15.7 milyon santigrat derece sıcaklık, füzyon için oldukça uygun bir altyapı oluşturmaktadır. Burada, yaklaşık olarak Güneş yarıçapının 24%’lük bölgesi içerisinde füzyon reaksiyonları sürmektedir. 

Böylesi aşırı şartlar altında füzyon sıradan bir olay gibi sürerken biz 50 yıldan uzun süredir bu olayı Dünya’da kendi teknolojimiz ile sürdürülebilir hale getirmeyi henüz beceremedik. Çeşitli hidrojen izotoplarından (D-D ve D-T) oluşan yakıt, Güneş’teki basıncı yaratamayacağımız için, 100 milyon santigrat dereceye ısıtılmalı, atomların birleşeceği kadar yoğun ve sıkıştırılmış bir ortam yaratılmalı. Böylece “ignition” (ateşleme) sağlanıp füzyon kendi kendini besleyen bir hale gelmeli.



FÜZYON NEDİR.

Füzyon reaksiyonları, hafif elementlerin Coulomb gücü denen birbirlerini itme eğilimini, “güçlü nükleer kuvvet” ile aşarak bir araya gelmelerine ve başka bir atom çekirdeği oluşturup; bazen nötron ve çok yüksek miktarda enerji açığa çıkarmasına denir. 
Doğanın 4 ana gücünden biri olan bu güçlü nükleer kuvvetin, atom çekirdeklerini birbirinden uzak tutan elektriksel itmeye üstün gelmesi için, çekirdeklerin ısı ve/veya basınç etkisi ile birbirlerine oldukça yaklaşması gerekmektedir. 


 Füzyon Reaktör / FusionReaction 
Füzyon santrallerinde gerçekleşen temel füzyon reaksiyonu. Burada Hidrojenin izotopları olan döteryum ve trityum birleşerek helyum atomu oluşturur. Bu sırada bir nötron ve büyük miktarda enerji yayınlanır. Günümüzde kullanılan fisyon bazlı nükleer enerji bile fosilden milyonlarca kat daha fazla enerji üretirken, ilk nesil ticari füzyon reaktörleri bunun 3 – 4 katını üreteceklerdir. 

Örneğin 1GW’lık bir kömür santrali yılda 1.5 ile 2.5 milyon ton kömür yakarken, eşdeğer ilk nesil bir füzyon santrali sadece birkaç yüz kilogram yakıt harcayacaktır. Kömür son derece zehirli gazları atmosfere salarken füzyon reaksiyonlarının zararlı bir artık maddesi olmayacaktır. Sonuçta yıldızların kalbindeki bu enerji, gezegenimizdeki bütün enerji ihtiyacını çözüme kavuşturabilir.

13 Ekim 2020 Salı

Işık Hızı Neden Aşılamaz?

Işık Hızı Neden Aşılamaz?

ŞİMDİYE KADAR IŞIKTAN DAHA HIZLI HAREKET EDEBİLEN HİÇBİR ŞEYE RASTLAMADI. ARADA SIRADA ORTAYA ATILAN;
“BİLİM İNSANLARI IŞIK HIZINI AŞTI”,
“IŞIK HIZI GEÇİLDİ” VEYA “IŞIKTAN HIZLI PARÇACIK BULUNDU” GİBİ MAGAZİNSEL BASIN HABERLERİNİN HİÇBİRİNİN GERÇEKLİĞİ YOK.

Bunu demekle yetinmeyen Albert, ortaya bir de “ispat” koyarak arkasına yaslanıp olanları izlemeye başladı. İspatının özeti ise, herkesin bildiği ünlü E=mc2 denklemi. Bu çok basit görünümlü denklem bize diyor ki; Enerji (E), kütle (m) ile ışık hızının (c) karesinin çarpımına eşittir. Yani, kütle ile ışık hızı (evrendeki en yüksek hareket hızı) arasında sıkı bir bağıntı vardır. Aynı bağlantı enerji ile madde, enerji ile ışık hızı arasında da mevcuttur. Evrende tüm bunlar birbirini etkilerler. Formüle göre, bir cisimden elde edebileceğimiz enerjiyi kültesini ışık hızının karesiyle çarparak öğrenebiliyoruz. Bunu denedik mi? Elbette denedik; atom bombası yaptık: “eğer şu kadar kilo uranyumu kafa kafaya tokuşturup şu kadar gramını enerjiye dönüştürmeyi başarırsak, Hiroşima’yı yerlebir edebiliriz” diye düşükdük, denedik ve haklı çıktık.

Yani Einstein haklı çıktı, bize ne oluyorsa? Aynı formülü kullandığımızda; enerjinin de kütleye dönüşebileceğini görüyoruz. Eğer öyle olmasaydı, kütlesi olmayan “foton”un hareket halindeyken ölçülebilir bir kütlesi olamazdı. Hani yukarıda “fotonun kütlesi yoktur, aslında vardır da yoktur, anlatırım sonra” demiştim ya, o işte. Fotonun kütlesi yoktur fakat, yüksek hızından kaynaklanan “kinetik enerjisi” ona kütle kazandırır. 

Böylelikle “kütlesi olmayan kütleli foton” yerçekiminden etkilenebilir. Yani ışık Güneş gibi büyük kütleli cisimlerin yanından geçerken “eğilir” veya karadeliğe düşer, kaçamaz. İşte bunlar hep E=mc2… Ne diyorduk; ışık hızı olan saniyede yaklaşık 300 bin km’lik hız, “foton” gibi “kütlesiz” parçacıkların evrende ulaşabildiği en yüksek hareket hızıdır. Burada kilit nokta, ısrarla belirtmemizden anladığınız gibi; “kütle“dir. Yani, bir cisme ağırlığını veren ve kütleçekim alanı oluşturmasına, yahut kütleçekiminden etkilenmesine neden olan güçten söz ediyoruz. Işığı oluşturan fotonların bir kütlesi yoktur. Vardır da, biraz karışık, “durgun halde yoktur” diyelim, sonra anlatırız. Ha, bir de hareket etmek için neye ihtiyacımız vardır? Tabi ki “enerji”ye… Yıllarca kütle ve enerjinin farklı şeyler olduğunu düşünüp gül gibi geçinirken ve bir gün ışıktan bile çok daha hızlı yol almanın yollarını bulacağız hayalleri kurarken, Albert Einstein denilen beyni aşırı gelişmiş bir “memur” bütün bu hayallerimizi, hatta tüm evren; madde ve enerji düşüncemizi yıktı. Eintein bize dedi ki; “dostlarım, madde ve enerji farklı değil, aynı şeyin lacivertidir ama şimdiye kadar anlayamamışız” Işık hızı da bu “denklik formülü”nün bir parçası olduğuna göre, “kütleli” bir cismin (yani senin, benim, ağaçların, kuşların, uçakların) ışık hızına ulaşabilmesi için her şeyin eşit olması gerekir. Yani cismin kendi kütlesine eş miktarda enerjiye ihtiyacı vardır. 

Bu enerji ihtiyacını kendisinden karşılamaya kalkarsa bizim “aracımız” olduğu gibi enerjiye dönüşmek durumunda kalacağından, böyle bir şey mümkün değil. Gerçi bunun bir de “ışık hızına yaklaştıkça gerçekleşen zaman genleşmesi” durumu var ki, ihtiyaç duyulan enerjiyi cismin kendi kütlesinden daha fazla bir noktaya çekiyor. Bunun da adı “özel görelilik”. Hani şu; “ışık hızına ulaşırsak zamanda atlarız, uçarız kaçarız” geyikleri vardır ya, işte o. Şimdi yeri ve zamanı değil, sonra anlatırız.Bu arada enerji enerji diyoruz da, maddenin içinde barındırdığı enerji muazzam düzeydedir. Birkaç gram uranyumu enerjiye dönüştürerek Hiroşima’yı haritadan sildiğimizden bahsetmiş miydim az önce? Peki enerjiyi araca bir şekilde dışarıdan versek? Sizce bu olabilir mi? Ya da soruyu “biraz” cevaplayarak sorayım; “neden olamaz?”


Süper Albatros Çek Cumhuriyeti’nde Üretilmiştir.

 0

Çek Cumhuriyeti’nde üretilen Aero Vodochody
L-59 Süper Albatros, tek motorlu, iki koltuklu, ses altı jet avcı uçağı / saldırı uçağıdır. Yüksek performans yeteneği için olağanüstü düşük işletme maliyeti sağlayacak şekilde çalışması çok güvenilir ve son derece verimlidir. Halen Çek, Mısır ve Tunus Hava Kuvvetleri tarafından işletilmektedir.





Air USA müşteri tabanımıza tehdit çoğaltma ve uçuş testi desteği için uygun maliyetli ve güvenilir bir savaşçı olarak hizmet vermektedir. Görev profillerine bağlı olarak 3 saatin üzerinde istasyon sürelerinde, düşük irtifalarda ve 400Knots’un üzerindeki hızlarda yüksek hızlarda çalışabilir.

Süper Albatros’un düz kanadı, hafifliği ve büyük uçuş kontrol yüzeyleri onu manevra kabiliyetine sahip bir savaş uçağı yapar. Tüm Air USA L-59’lar EA baklaları, izleme cihazları, uçuş testi desteği ile ilişkili çekilebilir hedefler ve mağazalar. Air USA, L-59’u 2001’den bu yana başarıyla işletmiştir.

Özellikleri
Sıcak Ejeksiyon Koltukları
ECM Podlarını, Tehdit Vericileri ve Bombaları Taşımaya Sertifikalı
Bir Lotarev DV-2 Turbofan Motoru
Maliyet Etkili ve Güvenilir
Uçması ve Bakımı Basit
Boyutlar – 40 “uzun, 31 ‘Kanat açıklığı, 15.6’, Uzun
Verim
Maksimum Hız – 467 kts / .95
Maksimum yük faktörü – +8, -4g
Yakıt Yakma – 240 galon / saat – Yüksek iş gören görev profilleri
Yakıt Yanması – 200 galon / saat – Maksimum Menzil
İstasyon Saati 3 + 00

Dynamic Airways, ABD Mahkemesi kararını takiben iflas başvurusunda bulundu

 Dynamc Arways, as Başvurusunda Bulundu. ferhan bala 27 Kasım 2016 Dynamic Airways, ABD Mahkemesi kararını takiben iflas başvurusunda bulundu, ancak yine de “normal operasyonlar” planlıyor. Dynamic International, halka halka ticari yolcu hava seyahat hizmetleri sunmaktadır ve ABD Ulaştırma Bakanlığı ve ABD Federal Havacılık İdaresi tarafından yetkilendirilmiş lisanslı ve sertifikalı bir hava taşımacılığı şirketidir. — — 

Dynamic Airways, ABD Mahkemesi kararını takiben iflas başvurusunda bulundu, ancak yine de “normal operasyonlar” planlıyor. ABD merkezli havayolu şirketi Dynamic International Airways Çarşamba gecesi yaptığı açıklamada, Birleşik Devletler İflas Mahkemesi’ne gönüllü dilekçe verdiğini belirtti. Guyana’ya haftalık beş uçuşu olan havayolu, “normal operasyonlarını” sürdürürken, yeniden   Menü  14.10.2020 Dynamic Airways, iflas Başvurusunda Bulundu. – Faydalı Yaşam https://faydaliyasam.com/dynamic-airways-iflas-basvurusunda-bulundu/ 2/9 yapılanma planını yürütür. Havayolunun açıklamasına göre, iflas başvurusu kararı, 2014 yılında Air India için işletilen havayolunun Hac uçuşlarından kaynaklanan davalarla ilgili olarak geliyor. “Ayrıca Amerika Birleşik Devletleri Kuzey Carolina Orta Bölgesi Bölge Mahkemesinde, Dynamic Intl. Kanada Tahkim Derneği tarafından Nisan 2017’de yayınlanan, 


Dinamik intl. Hac uçuşlarıyla bağlantılı olarak BKP İşletmeleri’ne komisyon ödememekle sözleşmeyi ihlal ediyordu. Borçlu bir temyiz bildirimi sunmuş ve yargı ve ödüle itiraz etme niyetinde olsa da, Dynamic Intl. yargıya devam etmek için hemen bir geri bildirimde bulunmamıştır ve Bölüm 11 davasının başlamasının gerekli olduğunu belirlemiştir ”dedi. Dynamic International, halka halka ticari yolcu hava seyahat hizmetleri sunmaktadır ve ABD Ulaştırma Bakanlığı ve ABD Federal Havacılık İdaresi tarafından yetkilendirilmiş lisanslı ve sertifikalı bir hava taşımacılığı şirketidir. — — Bu bir filoya sahip bir içerir uçağın, altı Boeing 767s işletmek ABD şehirler ve bölgeler ve yabancı ülkeler arasında uluslararası uçuşlar. Havayolunun CEO’su Paul Kraus’a göre, “ABD İflas Mahkemesi’nin koruması altında faaliyet göstermek, müşterilerimize hizmet vermeye devam etmemize, ekibimizi istihdam etmemize ve tedarikçilerimizle birlikte çalışmamıza sunulan zorlukları aşmamızı sağlayacak. Yeniden yapılanma sürecini tamamladığımızda, 



Dynamic Intl. Sadece bugünün iş seviyesi için değil, aynı zamanda gelecek için de uygun olan sağlam bir finansal yapıya sahip daha güçlü bir şirket olarak ortaya çıkmak ”. Birkaç yıl önce Guyana’ya faaliyete başlamasından bu yana, taşıyıcı yolcular gibi yeryüzündeki türbülansla karşı karşıya kaldığını ve hatta hükümet hizmetinin kalitesinden şikayetçi oldu. Geçtiğimiz yıl bu hizmeti geliştirmek için çaba harcadı ve Guyana’ya uçuş sıklığını da artırdı.

Dynamic Airways, iflas Başvurusunda Bulundu.

Dynamic Airways, iflas Başvurusunda Bulundu

Dynamic Airways, ABD Mahkemesi kararını takiben iflas başvurusunda bulundu, ancak yine de “normal operasyonlar” planlıyor. Dynamic International, halka halka ticari yolcu hava seyahat hizmetleri sunmaktadır ve ABD Ulaştırma Bakanlığı ve ABD Federal Havacılık İdaresi tarafından yetkilendirilmiş lisanslı ve sertifikalı bir hava taşımacılığı şirketidir.









Dynamic Airways, ABD Mahkemesi kararını takiben iflas başvurusunda bulundu, ancak yine de “normal operasyonlar” planlıyor. ABD merkezli havayolu şirketi Dynamic International Airways Çarşamba gecesi yaptığı açıklamada, Birleşik Devletler İflas Mahkemesi’ne gönüllü dilekçe verdiğini belirtti. Guyana’ya haftalık beş uçuşu olan havayolu, “normal operasyonlarını” sürdürürken, yeniden yapılanma planını yürütür. Havayolunun açıklamasına göre, iflas başvurusu kararı, 2014 yılında Air India için işletilen havayolunun Hac uçuşlarından kaynaklanan davalarla ilgili olarak geliyor. “Ayrıca Amerika Birleşik Devletleri Kuzey Carolina Orta Bölgesi Bölge Mahkemesinde, Dynamic Intl. Kanada Tahkim Derneği tarafından Nisan 2017’de yayınlanan, Dinamik intl. Hac uçuşlarıyla bağlantılı olarak BKP İşletmeleri’ne komisyon ödememekle sözleşmeyi ihlal ediyordu. Borçlu bir temyiz bildirimi sunmuş ve yargı ve ödüle itiraz etme niyetinde olsa da, Dynamic Intl. yargıya devam etmek için hemen bir geri bildirimde bulunmamıştır ve Bölüm 11 davasının başlamasının gerekli olduğunu belirlemiştir ”dedi. Dynamic International, halka halka ticari yolcu hava seyahat hizmetleri sunmaktadır ve ABD Ulaştırma Bakanlığı ve ABD Federal Havacılık İdaresi tarafından yetkilendirilmiş lisanslı ve sertifikalı bir hava taşımacılığı şirketidir.

12 Ekim 2020 Pazartesi

GCAA, “Mekik” Operasyonlarını Askıya Aldı. – Faydalı Yaşam

GCAA, “Mekik” Operasyonlarını Askıya Aldı. – Faydalı Yaşam: GCAA, yerel uçak beklemede olan yönetmeliklerle “mekik” operasyonlarını askıya aldı
Mekik servisi, küçük feribotlar ve çoğunlukla kargo feribotları olmak üzere küçük iç hava pistleri arasındaki operasyonları ifade eder. Bazı havayolları, küçük uçak pistleri arasında günde düzinelerce seyahat düzenleyebilir. GCAA, yerel uçak beklemede olan yönetmeliklerle “mekik” operasyonlarını askıya aldı.

8 Ekim 2020 Perşembe

Dut Kan Pıhtılaşmasına Engel Olur.

Dut Kan Pıhtılaşmasına Engel Olur.: Dut Kan Pıhtılaşmasına Engel Olur.
Dut kan dolaşımını arttırmak için kan basıncının sağlıklı seviyede akmasına yardımcı olur. Bu durumda kan pıhtılaşmasını engeller. Bu duruma ayrıca dut’un kalp sağlığını korumasına yardımcı olur. Dut ayrıca zengin miktarda demir içerdiği için kansızlık sorunlarını giderebilir. Bu özelliğinden dolayı, bir çok açıdan kanın pıhtılaşmasına…

Muz Kabukları Ayakkabıları parlaktır ve bakım yapar. – Toplum ve Bitkisel Tedavi

Muz Kabukları Ayakkabıları parlaktır ve bakım yapar. – Toplum ve Bitkisel Tedavi : Dolayısıyla muz kabukları ayakkabılarınız için harika bir...